LEGITYMACJE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Z dniem 1 sierpnia 2017 r. zmianie uległy zasady wydawania legitymacji osoby niepełnosprawnej. Zmiana dotyczy przede wszystkim blankietu legitymacji osoby niepełnosprawnej oraz okresu ważności legitymacji osoby niepełnosprawnej.
Wnioski o wydanie legitymacji składa się do powiatowego zespołu ds. orzekania
o niepełnosprawności właściwego wg miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Legitymacja jest wydawana na podstawie ostatniego, posiadanego przez wnioskodawcę prawomocnego orzeczenia o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień na okres ważności orzeczenia, nie dłużej jednak niż na okres:
- 5 lat, w przypadku legitymacji dzieci do 16 roku życia,
- 10 lat, w przypadku legitymacji osób do 60 roku życia.
- Osoby po 60 roku życia mogą otrzymać legitymację na stałe (jeśli posiadają orzeczenie
o stopniu niepełnosprawności wydane na stałe).
Stopień niepełnosprawności oraz symbole przyczyny niepełnosprawności są umieszczane w legitymacji na wniosek osoby niepełnosprawnej. Należy jednak mieć na uwadze, że umieszczenie na legitymacji symbolów i stopnia może warunkować przyznanie określonych odrębnymi przepisami ulg i uprawnień (np. uprawnień do ulgowych przejazdów środkami transportu publicznego).
Zmianie uległ sposób rozpatrywania wniosków o wydanie legitymacji. Aktualnie Powiatowy Zespół przyjmuje wnioski o wydanie legitymacji, weryfikuje i przekazuje (za pośrednictwem Elektronicznego Krajowego Systemu Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności) do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, która zajmuje się produkcją blankietów legitymacji osoby niepełnosprawnej. Gotowe blankiety wracają do Powiatowego Zespołu i ostatecznie Powiatowy Zespół wydaje legitymację wnioskodawcy.
Nowa legitymacja osoby niepełnosprawnej ma format dowodu osobistego. Na legitymacji umieszczany jest tzw. kod QR, który zawiera PESEL osoby niepełnosprawnej i nr legitymacji oraz na wniosek osoby dane dotyczące stopnia niepełnosprawności oraz symbolu przyczyny niepełnosprawności.
Należy zaznaczyć, że legitymacje wystawione przed dniem 1 września 2017 r. zachowają ważność na czas w nich określony. Natomiast jeśli osoba niepełnosprawna nie posiada ważnej legitymacji osoby niepełnosprawnej, i oczekuje na wydanie nowej legitymacji, może posługiwać się posiadanym orzeczeniem o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień.
Ponadto została wprowadzona opłata za wydanie duplikatu legitymacji (w przypadku zniszczenia lub utraty posiadanej legitymacji). Opłata wynosi 15 zł i stanowić będzie dochód budżetu państwa.
Druki wniosków:
- NOWY wniosek o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej 2019
- Oświadczenie do legitymacji osoby niepełnosprawnej
Informujemy, że orzeczenie organów orzeczniczych ZUS, KRUS, MON, MSWiA, KIZ, nie stanowią podstawy do wydania legitymacji.
Legitymacja osoby niepełnosprawnej a korzystanie z ulg i uprawnień